Főoldal > Harich Jóga blog > Stressz ellen: a légzés fontossága, meditáció

Stressz ellen: a légzés fontossága, meditáció

“Az emberek azt hiszik, hogy a meditáció nagyon időigényes, pedig éppen az ellenkezője igaz. Utána több idő lesz mindenre, mert nem rágódunk értelmetlen dolgokon.”

~Gareth Walker

A tested és az elméd szoros kapcsolatban van egymással.

Ha aggódsz valami miatt, az nemcsak lelki megterhelést jelent, a testedre is kisugárzik: izmaid feszültté válnak, görcsös lehetsz, fájdalmaid alakulhatnak ki (nyak, derék, stb). Ugyanez persze fordítva is megtörténhet. Ha a tested túlterhelt, akkor ezt az agyad stresszként érzékelheti és így könnyen izgatottá,  frusztrálttá vagy beteggé válhatsz.

Hogyan segíthet egy ősi módszer ennek kezelésében?

A légzés fontossága

 

A megfelelő légzés az egyik legegyszerűbb módja a feszültség és azon keresztül a stressz oldásának.

Amikor nem jut elég oxigén a vérbe, az erek összeszűkülnek, emiatt az agyba is kevesebb oxigén jut, a pulzusszám és a vérnyomás megnő, emiatt a testedben feszültséget, rosszabb esetben szédülést is érzel.

Ha részt vettél már jógaórákon, akkor tapasztalhattad, hogy a gyakorlatok fontos eleme a légzés szabályozása.

A légzőgyakorlatokon keresztül újratanulhatod a természetes légzés folyamatát.

Ha feszültséget érzel magadban, akkor akár néhány perces figyelmes, lassú légzés csodákra képes.

Lélegezz hát! 🙂

A meditáció

 

A meditáció egy olyan gyakorlat, amelyben az elmédet egy bizonyos dologra, gondolatra, mantrára koncentrálod. Ez segít, hogy jobban megértsd az agyad működését, megtanuld, hogyan alakítsd át negatív gondolataid pozitívvá, a boldogtalan állapotot boldoggá. 🙂

Meditációval eredményesen fejleszthető még az összpontosítás képessége, a memória és az önkontroll is. A keleti vallásoknak szerves része a meditáció, de nem szükséges vallásosnak lenni, hogy élvezhesd ennek pozitív hatását.

Hogyan gyakorold?

Keress egy nyugodt, csöndes helyet. Lehet ez reggel az ágyadban vagy akár napközben a szabadban egy parkban. A lényeg, hogy egy pár percig senki ne zavarjon.
Helyezd magad kényelembe, és hunyd le a szemed.
Kezd el figyelni a lélegzésed. Érezd, ahogy a levegő befolyik az orrlyukadon, végig a torkodon, a tüdődön át egészen a tüdő alsó részébe. Kilégzéskor ugyanígy kövesd végig, ahogy a levegő kiáramlik belőled. Ha segít, akkor számold a ki és belégzést magadban. Ismételd ezt egy pár percig.
Ezt csináld rendszeresen, próbáld minden nap ugyanabban a meghatározott időben.

Például reggel ébredés után kezdd ezzel a napod. Nagyon fontos, hogy lépésről-lépésre haladj, és kezd “kicsiben”. Csináld 2 percig egy héten keresztül, aztán told meg pár perccel az azt követő héten. Haladj így addig, amíg kényelmesnek és fenntarthatónak érzed.

Az elmét lehetetlen leállítani, folyamatosan jönnek, áramlanak bele a gondolatok. Először lehet, hogy nehezen megy a koncentráció, de ez ne keserítsen el, mert minél többet gyakorlod, annál könnyedebben fog menni.